Det at modtage støtte fra Ressourcebanken kræver også at man giver noget af sig selv. Man kan have forskellige skavanker der kræver meget, når et nyt menneske kommer ind i ens verden.

  • Dette er fx ved at man har angst og kæmper med angsten om at møde et andet menneske man ikke har set før.
  • At der er beskidt i lejligheden og man syntes, at der skal gøres rent før end man kan invitere nogle hjem i lejligheden.
  • At man har humørsvingninger og er bange for at blive sur på en ny person som man ikke kender.
  • Man er måske ikke særlig snakkesalig fordi man er meget isoleret, og har meget svært ved at få sagt noget i forskellige situationer, og derfor frygter at skulle snakke med en ukendt person.
  • At man høre stemmer som ikke er der, som kræver så meget opmærksomhed, at det kan være en uoverskuelig opgave at møde et nyt menneske.
  • Man kan være bange for, at man også skal hjælpe til, fx med at sætte en hylde op, hvilket man måske ikke har mulighed for da man er i rullestol.

Der kan være rigtig mange grunde til at det kræver for meget for folk, at komme med i Ressourcebanken. Måske det er en af grundene til hvorfor der ikke er så meget gang i den. Det vil måske også tage en masse tid og arbejde at komme der til, hvor man kan modtage hjælp fra en forholdsvis ukendt person.

  • Man kunne lære hinanden at kende først. Sende e-mails til hinanden, sms, ringe, Skype.
  • Bostøtten kunne være med i kommunikationen samt være der fysisk når man mødes.
  • Mødes på fælles grund, fx mødes i Elmehuset uden for åbningstid, eller i et rum i åbningstiden, hvor man er sammen med den nye person og støttepersonen.
  • Babysteps, fx komme ud i Elmehuset når der ikke er nogle og møde en anden støtteperson og få en kop kaffe. – Støttepersonen kan så gå væk i en rum tid, og personen lære derved at være samme med en anden person, hvor situationen stadig er under kontrol. Der er et hav af muligheder for at træne folk op i at være mere social med nye mennesker. Man skal bare tage babysteps.
  • Kognitiv terapi med støttepersonen, hvor målet vil være at mødes eller kommunikere med den nye person
  • Undervise "den nye person" i at være mere åben og imødekommende, let at være sammen med. Og så sige til den der vil have hjælp, at den nye person er trænet i kommunikation.
  • Være åben over for de skavanker, personligheder som begge parter har.
  • Være meget påpasselig med hvilke informationer den der har brug for hjælp og den der vil hjælpe, ved om hinanden. Overinformation kan også være et problem. "Åh nej, får den anden person nu 'det' at vide om mig".
  • Nogle gange skal man også bare skubbes/presses ud i det. Dog med god viden om personen.
  • Dette gør støttepersonerne allerede:
    • Nogle gange kan støttepersonen måske være for tæt på problemet til at kunne se muligheder, her kunne en sparring med en anden støtteperson, være en mulighed.
    • støttepersonen kunne også være for blødsøden over for sin borger, og en anden støttepersons syn på tingene vil måske kunne give det ekstra skub som støttepersonen har brug for.